گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشر علوم و معارف اسلام تحت إشراف حجّة الاسلام و المسلمین حاجّ شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان عارف کامل حضرت علّامه طهرانی اعلی الله مقامه

پایگاه نشر علوم و معارف اسلام تحت إشراف حجّة الاسلام و المسلمین حاجّ شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان عارف کامل حضرت علّامه طهرانی اعلی الله مقامه


روضۀ مسلم بن عقیل علیه السلام به قلم علّامه طهرانی ره

خبر کشته شدن مسلم بن عقیل در منزل «زُبالَه» به امام رسید. حضرت به سیر خود ادامه داد تا فرزدق او را دیدار کرد، و به او سلام نمود و گفت‏:...

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام

منبع: الله شناسى، ج‏1، ص: 377، تالیف علّامه طهرانی رحمة الله علیه

خبر کشته شدن مسلم بن عقیل در منزل «زُبالَه» به امام رسید. حضرت به سیر خود ادامه داد تا فرزدق او را دیدار کرد، و به او سلام نمود و گفت‏: یَا بْنَ رَسُولِ اللَهِ! کَیْفَ تَرْکَنُ إلَى أَهْلِ الْکُوفَةِ وَ هُمُ الَّذِینَ قَتَلُوا ابْنَ عَمِّکَ مُسْلِمَ بْنَ عَقِیلٍ وَ شِیعَتَهُ؟!

«اى پسر رسول خدا! چطور اعتماد مى‏ کنى به اهل کوفه در حالیکه آنان پسر عمویت مسلم بن عقیل و پیروان او را کشتند»!؟

راوى گوید: فَاسْتَعْبَرَ الْحُسَیْنُ عَلَیْهِ السَّلَامُ بَاکِیًا. ثُمَّ قَالَ: رَحِمَ اللَهُ مُسْلِمًا! فَلَقَدْ صَارَ إلَى رَوْحِ اللَهِ وَ رَیْحَانِهِ وَ تَحِیَّتِهِ وَ رِضْوَانِهِ! أمَا إنَّهُ قَدْ قَضَى مَا عَلَیْهِ، وَ بَقِىَ مَا عَلَیْنَا.

«پس حضرت امام حسین علیه السّلام سرشک از دیدگان بریخت و گریست. و پس از آن گفت: خداوند رحمت کند مسلم را! وى به سوى رَوح و ریحان و تحیّت و رضوان خدا خرامید! هان که او آنچه را که بر عهده داشت به اتمام رسانید، و آنچه را که برعهده ماست هنوز باقى مى‏باشد.

ثُمَّ أَنْشَأَ یَقُولُ:

سپس شروع کرد به انشاء این ابیات و مى‏ گفت:

فَإنْ تَکُنِ الدُّنْیَا تُعَدُّ نَفِیسَةً                    فَدَارُ ثَوَابِ اللَهِ أَعْلَى وَ أَنْبَلُ

پس اگر دنیا شیئى نفیس به شمار مى‏آید، پس خانه ثواب خداوند رفیع‏تر و شریف‏تر و با کرامت‏تر مى‏باشد.

وَ إنْ تَکُنِ الأبْدَانُ لِلْمَوْتِ أُنْشِئَتْ             فَقَتْلُ امْرِىٍ بِالسَّیْفِ فِى اللَهِ أَفْضَلُ

و اگر بدنهاى آدمیان براى مرگ آفریده شده است، پس کشته شدن مرد با شمشیر در راه خدا با فضیلت‏تر مى‏باشد.

وَ إنْ تَکُنِ الارْزَاقُ قِسْمًا مُقَدَّرًا             فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ للِرِّزْقِ أَجْمَلُ

و اگر روزیهاى خلائق به مقدار معیّن تقدیر شده است، پس کمى حرص انسان براى کسب روزى زیباتر مى‏باشد.

وَ إنْ تَکُنِ الامْوَالُ لِلتَّرْکِ جَمْعُهَا             فَمَا بَالُ مَتْرُوکٍ بِهِ الْحُرُّ یَبْخَلُ («خصآئص الحسین» ص 123)

و اگر عاقبت کار مالها گذاردن و رفتن است، پس چرا شخص آزاده از انفاق چیز متروک بخل بورزد؟»

ارسال نظر و طرح سوال

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.