گوهر معرفت - عرفان و اخلاق کاربردی

پایگاه نشر علوم و معارف اسلام تحت إشراف حجّة الاسلام و المسلمین حاجّ شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان عارف کامل حضرت علّامه طهرانی اعلی الله مقامه

پایگاه نشر علوم و معارف اسلام تحت إشراف حجّة الاسلام و المسلمین حاجّ شیخ محمّد شاهرخ همدانی از شاگردان عارف کامل حضرت علّامه طهرانی اعلی الله مقامه


سلمان باب الله است

در روایت است که سلمان بابی از ابواب الله است، نوشتار پیش روی توضیح مختصری است در حقیقت این بیان که تقدیم همه طالبان علوم و معارف الهی می گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلمان باب الله است

منبع: نورمجرد، ص522

همۀ اولیاء در عالم ولایت متّحدند و هر کدام بابی به سوی خداوندند که با اتّصال به آن، راه بر سالک إلی الله گشوده شده و می تواند از آن باب به عالم توحید وارد شده و به لقاء الهی برسد. مگر حضرت أمیر المؤمنین علیه السّلام دربارۀ جناب سلمان نفرمودند: إنَّ سَلمانَ بابُ اللهِ فِی الأَرضِ، مَن عَرَفَه کانَ مؤمناً ومن أنکره کان کافراً و إنّ سلمان منّا أهل البیت. (1)

«سلمان باب خداوند در زمین است ، هر کس او را بشناسد مؤمن و هر کس او را إنکار نماید کافر می باشد وحقّاً سلمان از ما أهل بیت است.»

و در زیارت وداع آن جناب عرض می کنیم: اَلسَّلامُ علیک یا أبا عبدالله أنتَ بابُ اللهِ المُؤتَی ( ألمأتِیُّ-ظ) مِنه و المأخوذُ عنهُ. (2)

«سلام بر تو ای أبا عبدالله ( ای سلمان) تو باب خداوند می باشی که از آن وارد می گردند و از وی معارف و حقائق أخذ می شود.»

در اینجا می بینیم همانطور که بر رسول خدا و بر أمیر المؤمنین و بر هر یک از أئمّه وخواص ذریّۀ ایشان همچون حضرت أبا الفضل العباس و حضرت علیّ أکبر علیهم الصّلوة و السّلام إطلاق «باب الله » می شود، بر حضرت سلمان نیز إطلاق شده است؛اگر چه سعه و ظرفیّت این أبواب مختلف است ولی در أصل این معنی که همگی انسان را به خداوند متّصل نموده و به عالم توحید وارد می نمایند تفاوتی ندارند و لازمۀ آن این است که اگر کسی توفیق تشرّف به محضر أمیر المؤمنین علیه السّلام را نیافت ولی به محضر سلمان رسید، می تواند از دریچۀ نفس سلمان به عالم توحید وارد شده و در حقیقت ، أمیر المؤمنین علیه السّلام را نیز إدراک کرده است. و این أمر ، به جهت اتّحاد و یگانگی حاصل بین سلمان با أئمّه علیهم السّلام در سایۀ اطاعت و تبعیّت است که سبب میشود قلب و جان وی با امام یکی شود و همیشه در محضر امام علیه السّلام باشد

1.بحار الانوار ج22، باب کیفیبة اسلام سلمان رضی الله عنه

2.بحارالانوار، ج99، باب زیارة سلمان و سفراءالقائم علیه السّلام،ص291                                                        

ارسال نظر و طرح سوال

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.